F.O.C.A
Presentreklam

Olika typer av presentreklam och give-aways

Att gå på en mässa och få en påse med give aways eller presentreklam kan vara väldigt spännande. Man tar emot gåvan och man vet inte vad man kan vänta sig i den – lite som att få ett paket på julafton. Om du är en av alla som älskar att få ta emot paket så vet du hur känslan är.

Företag har använt denna strategi med att ge bort presentreklam länge och det verkar vara en taktik som fungerar väl. Montrar på mässor som ger bort saker verkar få mycket fler besökare än de som inte erbjuder någonting. Det är väl någonting i människan som gillar att få gratis saker som gör att det har blivit så populärt

Det är ju även väldigt bra för företaget som ger bort dessa give-aways. Även fast det blir en kostnad för företaget i att trycka upp dessa gåvor med företagets logga så verkar det löna sig i längden. Personerna som tar emot dessa gåvor blir automatiskt en vandrade reklampelare för dessa företag som använder give-aways.

Olika typer av presentreklam

Det finns oändligt med olika typer av presentreklam som företag kan använda sig utav. Varje företag brukar ha sin egen nisch och ge bort presenter inom det segmentet. Till exempel kan ett företag som jobbar med att sälja vin ge bort vin-öppnare med deras logga tryckt på. Det blir en perfekt give-away då många skulle uppskatta en vin-öppnade samtidigt som de får sprida sitt varumärke – och på samma gång locka uppmärksamhet till deras monter på mässan.

Det finns fler taktiker som företag använder sig utav. Om ett företag har som affärsidé att sälja kläder, pennor, vattenflaskor eller annan presentreklam med tryck på så kan de ge bort en goodie-bag på mässan. Denna goodie-bad kan vara fylld med produkter som är användbara för personen som tar emot gåvan. På så sätt känner de sig uppskattade och får en liten euforin-kick av att få något gratis. Presenterna kan även vara produkter som företaget säljer – så på så sätt får du sprida sina produkter hos tänkbara kunder eller leverantörer.

Håll ögonen öppna på mässor

Nästa gång du går på mässa privat eller med ditt arbete så håll utkik efter dessa gåvor som delas ut. Verkar det som att företaget bara vill locka uppmärksamhet till sin monter? Eller vill de även sprida relevanta produkter som de vill sälja? Det är väldigt intressant med presentreklam. Personligen älskar jag att få ta emot dessa gåvor och ser alltid fram att gå på mässor.